Antepostscriptum

Adăpostul SOBOLIA de Cezar Petrescu

Posted on: 2010/09/02

Mi-a plăcut felul în care e scrisă cartea şi repetările atît de insistente nu m-au obosit deloc, după cum ar face aluzie Perpessicius, se pare, în postfaţă. Mi-a plăcut pentru detalii mai mult decît pentru subiect. Şi nu m-a deranjat nici faptul că am intuit finalul, ba chiar, de ar fi fost altul, aş fi fost dezamăgită.
O istorie de dragoste din timpul bombardamentelor Bucureştiului din al doilea război mondial. Un “zombi”, nostalgic după ieri – după războiul “lor”, supărat pe ieri – pentru drama familială prin care a trecut şi, mai ales, pe toate femeile, şi bucuros că în sfîrşit se întîmplă ceva – un bombardament adevărat, nu are de unde să bănuiască că îl aşteaptă o aventură care îl va transforma şi îl va face să se lepede de el, de el, cel de pe stradă şi de toţi “al meu”-ii săi.
Dar, mai presus de aceasta, cartea e o istorie a dualităţii naturii umane. Aşa am văzut-o eu. Toţi suntem ceea ce suntem şi ceea ce dorim a fi. E foarte greu să fii ceea ce-ţi doreşti şi, mai ales… nu eşti sincer, nu eşti firesc atunci cînd eşti ceea ce nu eşti, cînd eşti NUTU.
Istoria se termină acolo unde ar fi putut să înceapă şi asta tot mi se pare minunat.
Am cules o frază care mi se pare că descrie ideea cărţii: “Poate că toţi nici n-aveau să-şi mai amintească vreodată cum oameni aproape de omenie deplină s-au aflat cînd erau numai nişte soboli din adăpostul Sobolia.”

1 Response to "Adăpostul SOBOLIA de Cezar Petrescu"

Nu credeam că voi găsi o recenzie la această carte pe care am pescuit-o dintr-o grămadă de cărţi la doi lei, ieftine, prăfuite, uitate de lume. Dar cred că o să-mi placă. Până acum mi-a plăcut ce am citit scris de Cezar Petrescu.

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

