Antepostscriptum

Acasă

Posted on: 2010/08/20

Cînd spun „acasă” mă gîndesc la două locuri. Ambele „acasă” îmi sunt la fel de scumpe, la ambele mă gîndesc cu drag şi mi-e dor cu aceeaşi intensitate. Ambele mele „acasă” sunt în apropiere de pădure. Sunt o norocoasă, am aflat încă din copilărie, căci multe sate din Moldova nu au prin apropiere păduri. Dar eu am păduri acasă. Sau aveam… Aşa ar fi mai corect.
E minunată vara la marginea satului, unde, la depărtare de cîţiva paşi de casă, se deschid privelişti minunate, cu păduri, văi, izvoare, cu Nistrul la distanţă de o plimbare relaxantă prin pădure. Prăpastiei de la marginea satului nimeni nu-i spune „rîpă”; cum să-i spui de vreme ce aşa o frumuseţe se deschide ochiului de pe creastă văii – de o parte iarbă verde şi stînci mari de piatră, rămase pe alocuri în urma cine ştie a căror modificări ale reliefului, iar de cealaltă parte pădurea înaltă, bătrînă şi nespus de frumoasă, cu mulţi stejari cu coroană bogată. Aceste două părţi sunt despărţite ca de un hotar de un rîuleţ, iar la izvorul de pe dealul împădurit stau pietrele mari, la care femeile spală vara şi acum covoarele. Cînd se mai opresc din lucru şi mai înghit o legumă cu o bucată de brînză, stau la umbra stejarilor sau salcîmilor şi admiră turmele de oi ce pasc liniştite pe partea cu iarbă şi stînci şi se adapă din rîu. Mai aruncă cîte o dojană copiilor năzbîtioşi, care vin să păzească oile sau vitele şi se întrec în ţipete şi urlete, pentru că le place cum ecoul le poartă mesajul pe toată întinderea. Se mai şuşotesc despre perechile îndrăgostite care se plimbă prin apropiere şi nu văd pe nimeni: „Cum, fa? Aiştea încă nu s-au luat?!…” E minunat să ai casa la marginea satului şi să auzi freamătul pădurii pe timp de vijelie şi să vezi ceaţa de deasupra ei în dimineţile răcoroase… E minunat! Era minunat!
Dar ce noutate? Nu e chiar noutate, de fapt. De cîţiva ani deja se construieşte un drum în apropiere, se construieşte, apoi se îngheaţă lucrările, apoi iarăşi se demarează… Şi de fiecare dată se detonează… Iar şi iar. Casa din marginea satului îşi pierde un perete literalmente, acolo nu mai locuieşte nimeni. Ştiu că stăpîna ei a tot scris scrisori pe la Chişinău, dar probabil că a renunţat şi a lăsat casa să se distrugă, cu toate că pămîntul din jur e îngrijit. Cred că-şi mai cîştigă o bucăţică de pe palma de pămînt din jurul casei. Sunt vreo cîţiva ani de cînd i-am construit casei buneilor încă două prispe. Tot ca să susţină peretele din spatele casei. Drumul încă nu-l vedem. Numai noroi, maşini şi detonări.
Dacă mă duc să văd Valea caruia nimeni nu-i spunea rîpă, îmi vine să-i zic aşa acum. Chiar din margine – un morman mare de gunoi, care stă să se prăvale la vale. Mai jos – pămînt rîmat, fără fir de iarbă, probabil cu scopul de a face un drum, pentru că valea era prea abruptă şi era greu de coborît la izvor. Iar pe partea împădurită… – o pată cheală, despădurită, cu nişte arbuşti crescuţi recent – o pată ca o lacrimă, în mijlocul stejarilor înalţi. Au tăiat o bucată de pădure.
Au tăiat pădurea şi în spatele casei părinţilor mei. Nu mă mai laud că plec acasă, lîngă pădure… În spatele casei e doar un desiş de arbuşti, iar vara e mai cald… Pe cărarea ce ducea spre izvor nu mai merg, căci duce acum la o ţeavă ruginită din care nu mai curge apă şi la o rîpă din faţa acesteia, plină de ambalaje de „Mars” şi „Twiks” şi sticle goale de „Coca-Cola”.
S-au schimbat tablourile copilăriei mele.
Dar e încă atît de frumos. Nu mai tăiaţi, destul!

1 Response to "Acasă"

asa suntem noi romanii acasa aruncam gunoie, iar in afara pastram curatenia…..pact ca avem o tara frumoasa cum nu au altii…..avem tot ce ne trebuie in romania, mai trebuie un pic de bun simt…
http://www.leninbz.wordpress.com

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

