Antepostscriptum

Călătorie cu troleibuzul 8

Posted on: 2010/09/07

Am hotărît să ţin post – să fiu mai smerită, mai tolerantă, mai îngăduitoare… Şi iată că mă îndrept spre staţia de troleibuz cu o dilemă care se ţine scai de mine încă de la amiază – ce sa pregătesc? Am găsit reţetă cu sarmale de post de pe net şi mă gîndesc s-o fac, dar e cam mult de lucru, poate fac orez cu ciuperci sau poate… O, iată şi troleibuzul. Urc şi vreau să mă aşez, dar îmi amintesc că-i post – las să se aşeze alţii, mai obosiţi (cei drept, cînd s-au ocupat toate locurile, parcă mi-a părut rău puţin).
Toate lucrurile minunate îşi au începutul la staţia de la gara feroviară – credeţi-mă pe cuvînt (dacă nu mă credeţi, citiţi „Călătorie cu autobuzul 122”), nu contează în ce direcţie mergi – păi, uite că în post e acelaşi lucru – la gara feroviară s-a urcat un ins şi o insă (!??!) (precizare – nu erau împreună, pur şi simplu au urcat la aceeaşi staţie). Despre ins: băiat tînăr, înalt, se vede că tot ţinea post că nu s-a aşezat, cu părul lung, prins în coadă, cu barbă, cu scurtă de piele cu multe lanţuri pe ea şi cu capul acoperit cu o basma neagră cu schelete pe ea. Despre insă (???!!!): o bătrînică gîrbovită, cu palton verde şi … gata, mai mult nu ţin minte nimic. În fine, nu asta contează. Bătrînica s-a aşezat chiar în faţa mea, iar peste o staţie s-a aşezat şi insul pe un scaun în spatele ei. Nu ştiu cum l-a zarit bătrînica, dar l-a zărit şi s-a întors şi s-a uitat lung la dînsul. Eu deja îmi imaginam ce o să urmeze – bătrînica o să se crucească, o sa bolmojească ceva (în cel mai bun caz) şi o să mai arunce vreo cîteva priviri pline de sens tînărului (cît de expresive pot fi ele în asemenea situaţii !)…, dar… n-a fost să fie. Bunicuţa a mai stat puţin pe gînduri, apoi s-a întors la tînăr şi îl întreabă (discutau în rusă): „Cînd se face vreme bună?”; tînărul răspunde destul de calm, parcă s-ar fi aşteptat la această întrebare: „Nu ştiu, azi e destul de bine, cald. Cred ca deja se încălzeşte…”. Ce draguţ! m-am gîndit, ce discuţie paşnică, cum am putut să mă gîndesc la ceva rău… în post, of, păcătoasa de mine. Dar discuţia nu s-a terminat aici. Bătrînica mai are o întrebare: „Cînd e paştele evreiesc?”, „Nu ştiu, nu prea cunosc sărbătorile.” Bătrînica s-a mirat puţin, apoi a spus: „E înaintea paştelui nostru şi după acesta se încălzeşte”; cel ce şedea lîngă tînăr era vădit iritat de bătrînică, căci aceasta se întorcea necontenit înainte, înapoi, înainte, înapoi…, dar tînărul nostru era destul de calm şi răspundea foarte amabil: „Posibil…” , „Da, da, precis aşa.”-susţine bătrînica sigură pe sine. „Şi iată că degrabă e săptămîna mare… Se poate de împărtăşit în săptămîna mare?”. Aici am înţeles eu de ce a găsit bătrînica limbă comună cu tînărul, am înţeles că şi tînărul a înţeles, căci a replicat, pe un ton foarte liniştit: „Mătuşă, eu nu sunt preot, nu ştiu nici cînd e paştele evreilor, nici cînd e săptămîna mare, nici cînd e măcar paştele nostru nu ştiu…” Bătrînica a devenit vădit emoţionată şi m-am gîndit că aici ori o să se întoarcă tăcută la locul ei, ori o să arunce replica despre care v-am mărturisit mai devreme, dar din nou m-am înşelat: „Da de unde eşti tu?”. „Eu sunt rus, din Rusia.” – a fost răspunsul, la fel de calm. La care a urmat replica care mi-a plăcut cel mai mult (o reproduc în original): „Rasia? a, Rasia? Rasia toje s Maldavii teanitsea!” şi răspunsul care tot mi-a plăcut: „Da, da, koneshno. Znaiu.”
Iată un exemplu de toleranţă absolută în timpul postului mare! Din partea ambilor! Ce draguţ au discutat şi ce atitudine paşnică si răbdătoare din partea insului, chiar dacă „Rasia” tot de la „Maldavia” s’ traji…

31 martie 2009

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

