Antepostscriptum

„Tema pentru acasă” de Nicolae Dabija

Posted on: 2011/01/19

Acest roman nu s-a lăsat pînă nu mi-a smuls nişte lacrimi. O spun pentru că au fost momente destule la care aş fi putut lăcrima, dar m-am ţinut tare… însă el a învins.
Roman de dragoste dintre un profesor de română, arestat pentru profanare, şi eleva lui care fuge după el în Siberia ca să-i întoarcă cartea de Eminescu şi, totodată, să-i spună că-l iubeşte. Aceasta, în cele din urmă, îl găseşte, îi pregăteşte amănunţit evadarea şi îl scoate din lagăr. Timp de şapte zile fug prin taiga şi se căsătoresc tot acolo, reuşind tot atunci să conceapă un copil. Sunt prinşi şi întorşi în lagăre: Mihai – în cel de bărbaţi, iar Maria – în cel de femei. Lui Mihai i se mai adaugă 25 de ani la tot atîţia care îi avea iniţial, iar Maria primeşte 10 ani de muncă silnică. A două evadare Mihai o pregăteşte cu minuţiozitate, conştient de faptul că nu are nici o salvare, dar cu marea dorinţă de a oferi copilului său şansa de a se naşte în libertate. Ceea ce şi se întîmplă: evadează şi o scoate şi pe iubita sa, care, în decursul celor trei zile cît au hoinărit prin taiga, dă naştere unui băiat pe care îl numesc Mircea. Apoi sunt din nou găsiţi şi Mihai este condamnat, pentru diferite motive, în total la 240 de ani, 8 luni, 3 săptămîni, 8 ore şi 30 de minute. În rest, vă las să savuraţi lectura.
O poveste de plîns, de visat, de învăţat. O istorie incitantă. O dragoste romantică. O descriere aspră a epocii.
Cum mi-a intrat deja în obişnuinţă, vă arăt şi vouă fragmentele, frazele pe care le-am însemnat:
„Sunt, de asemenea, persoane condamnate pentru delictul de întîrziere la fostele lor servicii, analfabeţi care utilizaseră numere din „Pravda” cu portretul ori cu vreo cuvîntarea de-a lui Stalin pentru a împacheta gunoaie, resturi alimentare sau – şi mai grav – le agăţaseră pentru a fi folosite inadecvat în closetele proprii, oameni veseli care spuseseră bancuri cu aluzii burgheze, oameni trişti, care nu rîseră la glumele vreunui activist de partid…”
„-Dacă ai pune mintea aăstuia pe un cîntar, zicea Mendelstam despre comandantul închisorii, ar fi mai uşoară decît nimicul…”
Despre propaganda care se făcea pe timpul comunismului:”Omul nu trebuie învăţat cum să gîndească, el trebuie învăţat ce trebuie să gîndească.”
„Vai de cel care a cunoscut zborul, nu-l mai uită, şi anevoie deprinde după aceea să mai păşească alături de ceilalţi semeni pe drum şi pe cărare.”
O istorie pe cît de ridicolă, pe atît de de neconceput:
„-Eram la proces, tata era judecător, iar mama – procuror, fraţii şi surorile – martori, şi eu – cel acuzat. „Inculpat, mă întreabă judecătorul, de ce n-ai dat mîncare la timp la orătănii, de-au ieşit din ogradă în căutare de grăunţe şi, în loc să se lase călcate obedient de limuzina tovarăşului Beria, au semănat panică, derutîndşoferul, care s-a ferit omenos, smulgînd din pari un sfert din gardul vecinului, ca să-l tîrască pe botul maşinii pînă hăt în mijlocul centrului raional, primejduind viaţa tovarăşului Beria, lucru pentru care meriţi să mori!” „Da, da,da!”, vociferau procurorii şi martorii.”
„Dincolo de aceste ziduri omul are de ales între viaţă şi moarte, iar aici are de ales între două morţi.”
„În faţa anumitor nenorociri simţi uneori ruşinea de a fi fericit.”
„Noi, cei atît de pregătiţi pentru moarte, suntem atît de nepregătiţi pentru viaţă.”
L-am cunoscut ep Nicolae Dabija încă din copilărie, prin ziarul „Literatura şi arta” la care mama era abonată de cînd mă ţin minte. Îl cunoscusem ca poet şi publicist, iar acum cartea „Tema pentru acasă” mi-a oferit posibilitatea să-l cunosc şi ca romancier. Mi-a plăcut şi cred că place multora. O să vă placă şi vouă, cu atît mai mult cu cît este din cele cu happy-end. Ei, nu chiar aşa… mai degrabă half-happy-end, dar oricum vă îndemn să-l citiţi.

14 Răspunsuri to "„Tema pentru acasă” de Nicolae Dabija"

of, iaca inca o carte pe lista „mama, da poti sa trimiti….”
🙂

frumos review, intriga. Eu nu am prea citit literatura moldoveneasca, si acum as vrea. A scris Soacra Mica un articol la tema si mi-a deschis clapanul.🙂 tu ai mai pus niste gaz pe foc😀

am citit şi eu articolul Soacrei. iată, recomand celora care nu prea au găsit cărţi basarabene bune de citit.

Citesc si eu acum romanul asta, nu am citit comentariul tau, il las pentru final, ma tem sa nu-mi dezvalui prea multe detalii.

poţi să-l citeşti liniştită, că nu dezvălui detalii, vorbesc la general şi încă şi incomplet. aşa că, din contra, s-ar putea să te intrig mai mult.🙂 lectură plăcută! aştept impresiile tale!

Mi-e greu sa citesc carti cu referire la perioada comunista (mai ales deportare si lagare). Ca o repulsie fata de tot ceea ce s-a intimplat, de ce au suferit strabuneii si buneii. Poate cindva, intr-o zi luminoasa, am s-o fac.

în această carte universul lagărelor comuniste e umanizat de dragostea fără margini a celor doi tineri, e altfel de suferinţă, o să vezi. citeşte!

Şi eu obişnuiesc, citind cărţi, să însemn fragmentele care îmi plac.
Bine, căutăm cartea.

o carte SUPERBA din toate punctele de vedere!!!…..merita a fi citita!

Acum citesc acest roman. Scris așa cum poate doar Nicolae Dabija. Îmi place.

am citit aceasta karte inkain luna mai… sunt eleva , shi mama ku mare greu ma rupea de la lektura acestei karti makar sa merg la minkare ! adormeam ku ea pe brate

unde pot gasi acest roman online?

http://liviudrugus.wordpress.com/2012/03/04/despre-editori-autori-si-recenzori-analize-si-amintiri-generate-de-romanul-tema-pentru-acasa/

Cred că am prea puţine noţiuni despre cum trebuie să arate şi ce trebuie să conţină un roman ca să fie în regulă, sunt doar un cititor amator (ce vreţi de la un economist?), dar ceea ce am observat chiar de la început era, întradevăr, romantismul excesiv (de obositor). Am citit pînă la capăt şi din respect pentru cel ce mi-a împrumutat-o, dar şi pentru că vroiam să urmăresc subiectul.
Fiind doar un simplu cititor, nu mi-am permis să critic stilul scriitorului care este, totuşi, o notorietate în Basarabia, chiar dacă mi s-a părut că romanul suna ca o poveste pentru copii.
Cînd scriu despre cărţile pe care le-am citit, mă străduiesc să vorbesc doar despre suibiect (deşi uneori alunec, din păcate), pentru cei ce au auzit despre carte şi ar dori să afle, eventual, cîte ceva despre ea.
Am citit articolul Dvs., care înţeleg că este o analiză a unui profesionist, şi am aflat/învăţat o mulţime de lucruri care chiar mă interesează la moment şi nu sunt în legătură cu romanul dlui Dabija.
Mulţumesc!
Linkul le va fi de folos celor care se interesează de carte (statistica mea arată că f. mulţi se interesează.)

Ca de la economist la economist… (vezi CV ul meu pe http://www.liviudrugus.ro). Al tau unde e? Mi-a facut placere sa citesc despre posibila utilitatea a unui alt fel de a face recenziile. Unele dintre ele pot crea impresia ca bat campii sau vreau sa ma aflu in treaba. Nu e asa, iar experienta ma obliga sa spun ca am avut multe de invatat tocmai de la „abaterile” unora de la subiect sau tema (pentru acasa sau nu). Am inteles ca incerci si tu sa respecti deviza – formulata clar de Maiorescu – opera, domnule, nu autorul! Dar acum lucrurile trebuie vazute si prin prisma celui care scrie, a autorului operei. Posmodernismul este melanj, empatizare, deconstruire (inclusiv a vietii autorului recenzat si a celei a recenzorului insusi), adica oarecum altceva decat stia si promova modernistul Maiorescu. Apropos de economisti… Multi absolventi de liceu au facut o facultate fara a sti prea mult de ce s-au dus acolo, sau aveau o preferinta la fel de mare pentru domenii (aparent) divergente. Desi am urmat studii economice, am fost mai mult prezent in mediul filologioc, literar, scriitoricesc. Stiu ca si poetrul Nichita Danilov (pe care nu-l cunosc personal) are o diploma de economist… Ceea ce nu-l impiedica sa scrie bine si sa fie un autor de succes. Daca vrei sa continuam discutia mai in detaliu (eu sunt amator de asa ceva) poti folosi adresa de e mail aflata pe majoritatea celor peste 35 de recenzii si articole originale postate pe site ul de pe platforma WordPress.

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

