Antepostscriptum

A lehamite

Posted on: 2012/11/06

M-am lepădat de scris. Sau m-a lepădat el pe mine, nu mai înţeleg. Nu mă plîng, cred că sunt momente în viaţa tuturor cînd se lasă în voia vieţii, cînd le pare că orice-ar face nu are nici un rost, şi aşteaptă să le treacă. Pentru că stările acestea vin şi trec. Nici nu mai citesc măcar. Adică citesc, pe ici, pe colea.

Am citit, de exemplu, o carte de poezii cică pentru copii. Se numeşte „Toate întîmplările se transformă în cuvinte” de Vasile Romanciuc. În general, nu prea sunt captivată de armonia rimelor, dar aceste poezii m-au… m-au surprins. Şi nu numai prin armonia liricii lor, ci, mai ales, prin morala acestora. De citit şi pentru necopii. Mi-e greu să aleg o poezie pe care să v-o arăt, dar iată, totuşi, una:

Albinele Daciei

Cică-n vremuri vechi, bătrâne,

Mari armate de albine

Făceau strajă, fraţilor,

La hotarul dacilor…

Nu lăsau să intre-n ţară

Tot felul de pierde-vară,

Neciopliţi cu şapte feţe,

Doritori să-ţi dea poveţe,

Stârpituri şi cozi de câine,

Care s-ar fi vrut stăpâne – 

Albinuţele-aveau ace

La tot felul de cojoace.

[… ] (Aici e o bucată curat pentru pici, apoi:)

„Ce-o fi fost de capul meu,

La ce bun venii încoace,

Să-mi port viaţa printre ace?

Cum se cheamă ţara asta,

Unde mi-am găsit năpasta:

Dacia

ori

Acia?”

… Dragi copii, în loc de miere, 

O concluzie se cere.

Nu e bine, nu e bine,

Cînd e lipsă de albine!

Am mai rupt cîteva pagini dintr-un ghid turistic ce îmi povestea despre o ţară îndepărtată, exotică şi interesantă: „Noua Zeelandă” sau Aotearoa (Ţara norului lung, alb). Atît de departe de noi şi de lume, izolată şi extrem de frumoasă, mi-am zis, la un moment dat: „Iată o ţară care… respiră.” Deşi resimte, probabil, unele dificultăţi în ceea ce priveşte schimburile comerciale, datorită acestei izolări, căştigă totuşi la un şir de alte capitole, cum ar fi protecţia naturii, mai ales în ultimul timp, datorită mobilizării unei pături a societăţii ce-şi denumesc cultura „kiwi”, adepţi ai unui mod de viaţă sănătos, păstrători ai tradiţiei şi promotori ai acesteia, oameni de cultură, sportivi remarcabili şi persoane publice, oameni cărora le pasă de ţara lor. Politici de mediu, rasiale şi sociale fără prejudecăţi continuă să definească ţara, iar printr-un standard de viaţă crescut şi o rată joasă a criminalităţii, Noua Zeelandă se situează mereu pe primele locuri în clasamentele privind nivelul de trai.

Am aflat despre civilizaţia maori – populaţia aborigenă, care au populat Aotearoa pînă la venirea coloniştilor britanici, care coabitează şi în prezent alături de populaţia de origine britanică, păstrîndu-şi limba şi coloritul specific.  Despre dansul tradiţional, agresiv şi înfricoşător, Haka, pe care-l dansează membrii echipei naţionale de rugby, înaintea fiecărui meci. Despre cinematografia neozeelandeză („Whale Rider”, „Once were wariors”, „The piano” şi binecunoscutul „Stăpînul inelelor”), şi despre multe alte lucruri curioase pentru oameni de la celălalt capăt de pământ, de-alde noi.

În loc de încheiere, dansul Haka în coreografia All Black’s (echiapa naţională de rugby) şi a unor coregrafi maori:

3 Răspunsuri to "A lehamite"

Cred ca nu le-ai lasat de scris. Treci doar in alta etapa, cu o alta intelegere, cu alte prioritati, cu alte ganduri…

Daca tot vorbim de „o rată joasă a criminalităţii”, atunci sa stii ca Quebec e orasul nr 1 in lume.
Uite ce idee mi-a venit:
Cică-n vremuri vechi, bătrâne,
Mari armate de albine
Se jucau pe sloturi-online.com
Si vedeau lumea-n monocrom.

Ti-a palcut?

Daca tot va intereseaza rata joasa a criminalitatii, atunci vizitati Slanic Moldova din jud Bacau oficial recunoscut ca fiind ”localitate fara infractionalitate”. E atat liniste acolo incat nu ai latceva de facut deact sa te apuci de scris si de citit…

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

