Antepostscriptum

Fiecare secunda conteaza, de Lance Armstrong

Posted on: 2015/07/27

Lance Armstrong este ciclistul care a cîștigat Turul Franței de șapte ori consecutiv, din 1999 pînă în 2005, dar titlurile i-au fost retrase în 2012, în urma unui mare scandal de dopaj în care a fost implicat. Dar lupta pentru care totuși merită sa-i recunoaștem meritele este cea cu cancerul testicular, pe care l-a învins, precum și lupta cu această boală, în general, fiind fondatorul Fundației Lance Armstrong, care susține bolnavii și supraviețuitorii acestei grave boli. De rînd cu alte activități ale sale, Lance a publicat și cîteva cărți, autobiografice.

De obicei nu citesc cărți motivatoare, de dezvoltare personală, pur și simplu pentru că nu sunt genul meu, dar cartea aceasta mi-a picat în mînă, soțul mi-a spus cîte ceva despre autor și am fost intrigată. Am fost intrigată și de faptul că este scrisă de un fost sportiv profesionist și, dat fiind faptul că nu cunosc nimic despre ciclism și, în general, mai nimic despre orice alt sport, astfel fiind convinsă că voi afla multe lucruri ablsolut noi și, probabil, interesante.

Așa și s-a întîmplat. Am aflat, de exemplu, cam cum funcționează celebrul Tur al Franței, că cicliștii concurează în acest Tur în echipe, nu individual, cum credeam eu, deși există curse individuale, cînd echipa nu are dreptul sa-și ajute liderul, chiar dacă i se termină apa, dar există și curse în echipă, cînd rezultatul depinde de puctele fiecărui membru al echipei, însumate. De asemenea, am aflat despre etica profesională a cicliștilor, un fel de legi morale, nescrise: de exemplu, atunci cînd cîțiva lideri ai cursei se diferențiază dintre ceilalți concurenți și luptă aproape unul de altul, iar, la un moment dat, se întîmplă ca unul dintre ei să cadă de pe bicicletă, accidental, ceilalți lideri încetinesc ritmul, așteptîndu-l pe cel accidentat să se ridice și să continuie, pentru că trebuie să cîștige cel mai puternic, nu cel mai norocos. De asemenea, am aflat că cicliștii au o viață foarte monitorizată, sunt supuși la o mulțime de teste antidrog, atît planificate, cît și inopinate, adică în orice moment îți poate apărea inspectorul la ușa casei tale, declarîndu-ți: ”Control antidrog inopinat!”. Sportivii care refuză sa-l treacă se consideră depistați pozitiv. Datorită faptului că controlul inopinat poate veni în orice clipă, cicliștii sunt obligați să înregistreze la Federația de Ciclism fiecare mișcare a lor, să anunțe locul exact al aflării lor, adică ei nu sunt niște milionari din aceia care își pot permite să plece pe o insulă ca să-și petreacă, de exemplu căsătoria, incognito. M-a frapat faptul cît de matematică este o cursă de ciclism, care se bazează pe analiza datelor despre diferiți indicatori fiziologici din timpul antrenamentelor, comparate cu alte date din alți ani sau în alte condiții. În baza acestora se elaborează strategii și se acționează.

Pe lîngă toate cele noi pe care le-am aflat din carte, mi-au plăcut însăși reflecțiile autorului (chiar dacă mă gîndeam de fiecare dată că este totul un fals, din moment ce se dopase, fapt pe care îl neagă vehement în carte, dar pe care l-a recunoscut, parțial, în 2013), care sunt destul de bine formulate, reflecții referitoare la rolul cancerului și, în general, al suferinței, în viața sa, referitoare la viața de familie, la munca în echipă și, în general, referitoare la viață și moarte.

Suferinta este esentiala pentru o existenta de calitate si la fel de greu de inteles ca si fericirea. Este un ingredient ce sporeste intensitatea la care traiesti. Poate dura un minut sau o luna, dar in cele din urma inceteaza, iar atunci altceva ii ia locul. Acest ceva poate fi fericirea.

Atitudinea față de sportivul Lance Armstrong poate fi diferită și, probabil, nu cea mai bună, dar cartea Fiecare secundă contează este într-adevăr o carte motivatoare și destul de captivantă. N-am avut nici un moment senzația ca-mi pierd timpul, deși cam asta pățesc cînd iau o carte de dezvoltare personală în mînă. Absolut subiectiv.

Lasă un răspuns

Arhive

De vă e foame

